titlu titlu titlu titlu titlu titlu titlu titlu titlu titlu

Școala părinților: PEDEAPSĂ sau RECOMPENSĂ? (I)

Posted Posted by admin in General     Comments No comments
Noi
6

Școala părinților: PEDEAPSĂ sau RECOMPENSĂ? (I)

Cu siguranță fiecare dintre noi ne dorim să alegem cele mai bune soluții pentru copiii noștri. Ce este mai bine să folosesc pentru binele copilului: pedeapsa sau recompensa?

Pentru a avea și un criteriu de evaluare cât mai obiectiv putem alege între a-i fi bine copilului acum sau efectul asupra viitorului lui, când va deveni adult. Probabil că cel mai important este viitorul lui.

Ce înseamnă  pedeapsa și ce efect va avea asupra adultului?

Pe moment, o pedeapsă –fie fizică, fie folosirea unor impuneri sau limitări- poate da rezultate și ne oferă confort. Să ne gândim ce efecte va avea pedeapsa pe termen lung.

Rezultatul ar putea avea două variante:

-      dezvoltarea sentimentului de frică și frustrare; viitorul adult nu va avea nici o inițiativă, va fi presat de teama de a nu greși (greșeala are ca urmare firească pedeapsa), nu va avea încredere în forțele proprii, teama de greșeală determină nesiguranță și crește probabilitatea de a greși (de fapt, circuitul  se autoalimentează);

-      o altă variantă ar fi dezvoltarea sentimentului de rezistență, sfidare și răzbunare: și în acest caz frustrarea este prezentă (copilul este nemulțumit că este prea mic și nu își poate impune punctul de vedere), frustrare ce va fi manifestată și la maturitate deoarece știe că ceilalți nu-l apreciază și sunt răi cu el – important este să gasească cea mai buna posibilitate de a-i pune la punct, a-i sfida și a se răzbuna pe ei, nu vor fi deschiși la cooperare și integrare.

Care variantă este mai bună?

Să analizăm și efectele recompensei asupra viitorului copilului.

Recompensându-l, îl motivăm să aibă un anumit comportament sau abilitate. Ce va învăța el din asta?

-      scăderea încrederii în sine: recompensa este pentru el o confirmare a faptei sale; în momentul în care recompensa nu va veni, el o va asocia cu faptul că acea faptă (sau rezultatul ei) nu este bună;

-      când nu mai primește recompensa sau când nivelul recompensei este sub așteptările lui, copilul va avea resentimente; oricum, în timp, recompensele trebuie să fie tot mai mari și la un moment dat vor fi insuficiente;

-      sistemul lui de valori va fi bazat pe modelul „dacă fac asta, ce-mi iese?”;

-      nu va respecta regulile: „De ce să le respect, dacă nu primesc nimic?”.

Este mai bun sistemul de recompensare (să dau „mită” copilului să fie mai bun)? Se pare că nu. Și atunci care este soluția?

De la apariția sa în această lume, copilul se află într-un continuu proces de învățare.  Învățarea înseamnă că pot face și greșeli. Important este modul în care integrez acea „greșeală” în procesul de învățare.

Cu privire la  alternativele la pedeapsă/recompensă voi reveni în parte a doua a articolului.

Comments are closed.

   

Calendar Evenimente

Mai  2018
Lun Mar Mie Joi Vin Sâm Dum
   
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  

Articole Recente

Categorii

Etichete

desaga dezvoltare personala leader managementul stresului nlp proces decizional programare neurolingvistica resurse

Blogroll